pl en

Masakazu Miyanaga

Masakazu Miyanaga – urodzony w 1970 roku w Oita w Japonii. Studia na Wydziale Malarstwa ukończył na Uniwersytecie w Fukuoce (1993) i na Uniwersytecie w Tsukubie (1995). Odbywał takiże staż na Wydziale Grafiki i Wydziale Konserwacji i Restauracji Dzieł Sztuki Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie (1999-2003).

Jak sam pisze o swojej twórczości:

„Produkowanie rzeczy staje się coraz szybsze. Dlatego w pewnym sensie moja praca jest aktem przeciwnym do nurtu czasu. W teraźniejszym świecie, w którym postępuje digitalizacja, a obecność wszystkich przedmiotów jest przejściowa, chcę poświęcić czas na przyjrzenie się temu co dawniej zostało starannie wykonane przez artystów, którzy mieli doskonały warsztat. Temu, co przetrwało przez wieki.”

Obrazy Masakazu malowane są temperą jajową na desce. To skomplikowany, wieloetapowy proces, wymagający czasu i precyzji:

„Maluję obrazy temperą jajową ze złoceniem na desce. Proces malowania obrazu opiera się o techniki malowania (pisania) ikony. Na początku przygotowuję deskę i podłoże. Pokrywam płótnem deskę (sklejka ze wzmocnieniem) wraz z klejem króliczym w celu zabezpieczenia przyszłego obrazu przed pęknięciami. Potem na płótno nakładam grunt (klej króliczy z kredą bolońską), kilkanaście warstw. Po wyschnięciu gruntu szlifuję go papierem ściernym aby powierzchnia była idealnie równa i gładka. Następny etap to złocenie i przygotowanie do malowania. Przenoszę wcześniej przygotowany szkic na deskę, potem częściowo graweruję dłutem np. wzory na zbrojach i skrzydłach. Pokrywam emulsją powierzchnię, którą będę malował temperą, a na powierzchnię do złocenia nakładam pulment. Na tę warstwę kładę płatki 23-karatowego złota, za pomocą specjalnego pędzla i papieru. Tego typu złocenie daje możliwość uzyskania szlachetnego matu lub połysku. Następny etap to malowanie temperą. Przygotowuję spoiwo z żółtka jajka z octem winnym, według tradycyjnego przepisu. Mieszam spoiwo z pigmentem i maluję bardzo cienkimi pędzlami. Technologia tego typu uniemożliwia położenie  grubej warstwy farby, zatem mając na uwadze właściwe proporcję spoiwa i pigmentu, nakładam cienkie laserunki, po kilka lub nawet kilkanaście razy. W ten sposób uzyskuję autentyczny efekt tempery jajowej, czyli powierzchnię półmatową.”

KONTAKT

Galeria Van Rij

email: kr@galeria-rij.com

telefon: +48 604 442 703

adres główny: ul. Sandomierska 243, Ćmielów, (stara manufaktura porcelany Świt Ćmielów)

Filia: ul. Starowiślna 64, Kraków (nowa lokalizacja)

telefon: +48 792 04 77 66 

Na skróty

copyright van rij. Wszelkie prawa zastrzeżone.